2009. július 21., kedd

Erdőkertes és Dunakeszi

Üdv!
Mint írtam a mai nap az erdőkertesi és dunakeszi zuhanásokra térnék ki néhány mondat erejéig. A történet 2 évvel ezlőtt indult, mikor Dósai József úr megkeresett e-mailban, hogy próbáljuk meg együtt felderíteni az 1944-ben Dunakeszin leuhant gép történetét. A történet: 1944 nyarán egy 2 személyes vadász üldözött egy alacsonyan szálló szövetséges bombázót. A vadász került ki vesztesen a légiharcból és leadta az orrát, a dunakeszi járműjavító területére. Nagyjából a víztorony környékén. Dósai úr emlékszik, hogy valamely repülő egyik lába a gyár kerítésén fennakadt. A kapcsolódó kutatásunk sajnos nem járt sikerrel, egészen ez év júniusáig, mikor egy gödi helytörténeti kiadványban arra bukkantam, hogy egy gödi lakos 1944 júliusában látott egy vadászgépet, ami a járműjavító mellé zuhant a kispuska lőtér mellé, a pilótát pedig a kerítés mellé temették. Nos, ha már két egymástól független forrás is megerősíti, akkor ott valaminek lennie kell. Jelenleg készülök áttnézni a járműjavító dokumentumait a PM. Levéltárban. Remélem sikerül valami adatra akadni, ami alapján kezdeményezhetünk egy helyszíni bejárást is.
Az erdőkertesi gép története kicsit egyszerűbb, ott már "csak" egy helyszíni tájékozodás és feltárás szükséges. még mielőtt valaki arra gondolna, hogy egy komplett vadászgépre számítanánk, sajnos le kell lomboznom. Mi, már annak is nagyon örülünk, ha fél négyzetméternél nagyobb darabot találunk (illusztációként egy általunk Valkó mellett feltárt FW-190 típusú gép maradványai: http://images.iwiw.net/0303/club/00/23/91/43/1/club_2391431_1247319847176_box ). A cél egy olyan alkatrész lenne, amin valamilyen gyári adat van feltűntetve. Az alapján be tudjuk határolni a gép pontos típusát, pilótáját, történetét. Ez mindkét esetben azért lenne nagyon érdekes, mert egyik gép sem szerepel a veszteséglistákban. A gödi forrás azonban említí még a már általam is leírt , a település északi részére lezuhant vadászgépet, melyet a léggömbösök azonnal eltakarítottak. A két gép feltételezhetően egyazon napon zuhant a hősi halálba.
Kanyarodjunk vissza Erdőkertesre. A kutatás megindítója a település honlapja, volt ahol Zombor István úr írt az 1944.08.20-i eseményről. Ő Padisák Mihály-tól ismeri a történetet, melyet Padisák úr szemtanuként élt meg. Azon a napon Budapest bombázása után haladtak át az angolszász bombázók Erdőkertes felett, melyeket duplatörzsű vadászok kísértek (feltételezhetően: P-38 Lighting : http://www.world-war-2-planes.com/lockheed-p-38.html ). Hamarosan légiharc bontakozott ki, melynek következményeként egy gép Erdőkertesen lezuhant, a Palotai földbirtokos sírja közelében. Padisák úr gyerekfejjel látta a pilóta leszakadt karját, melyen jeggyűrű volt. A légiharcban még egy gép lezuhant, az Őrbottyán területén ért földet. Sajnos erről még nagyon gyér információink vannak.
Az erdőkertesi esetben a terület jól behatárolható, jó remény van a sikeres kutatásra, mely természetesen a település polgármesterének és a terület tulajdonosának hozzájárulásáva történhet csak meg. A sikeres kutatás eredménye lehet a pilóta családjának értesítése, és a repüléstörténelem egy piciny morzsával való kiegészítése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése